Madallussarja mietinnässä – mitä huomioida?
Ehkä merkittävin yksittäinen päivitys mihin tahansa autoon, on alustasarjan asennus. Pienikin madallus ajokorkeudessa tekee ison muutoksen auton ulkonäköön, ja vakauttaa myös matkantekoa painopisteen laskiessa alemmas.
VINKKI: Kysyttävää alustoista? Vippaa meille Whatsappia: +358-50-4762593
Kun valitaan kunnollinen tuote, paranee myös auton mukavuus sekä jämäkkyys sporttisessa ajossa. Kokonaisuutena muutos on usein kuin kyseessä olisi täysin uusi auto!
Hommassa voi mennä myös metsään. Jos valinta ei täsmää siihen mitä haetaan, tai erehdytään vaihtamaan alkuperäisten osien tilalle heikkolaatuista roskaa – voi ajettavuus olla äkkiä mallia hetekalla hiekkatiellä.
Jouset – Iskarit – Coilit, mikä ero?
Alustan päivitys tapahtuu jollain näistä vaihtoehdoista.
Stage 1 – Madallusjouset
Helppo, kustannustehokas ratkaisu. Laadukkaat madallusjouset jotka ovat korkeudeltaan matalammat, ja ominaisuuksiltaan vakioita paremmat. Ajokorkeus muuttuu, ja meno jämäköityy mukavasti.
Vastoin yleistä harhaluuloa, hyvillä madallusjousilla mukavuus ei suinkaan heikkene, vaan päinvastoin pintakovuus alustassa usein jopa vähenee.
Hyviä valintoja: Eibach, H&R, Vogtland, KW Suspension – kaikki saatavilla kauttamme.
Stage 2 – Madallusjouset & Iskunvaimentimet
Jos alkuperäiset iskunvaimentimet ovat kuluneet, voidaan jousten yhteydessä uusia myös tuoreet, sporttisemmat ja tarvittaessa esim. vaimennukseltaan säädettävät iskunvaimentimet. Näin muutos ajettavuuteen on vielä kokonaisvaltaisempi.
Hyviä valintoja: Eibach B12 Kit, Bilstein, Koni, KW Suspension, Vogtland
Stage 3 – Coil-over alusta
Coilit, kynätolpat, coiloverit, kaikilla näillä viitataan yleensä alustasarjaan jossa korkeus on vapaasti säädettävissä, ja jousi on nimensä mukaisesti integroitu napakasti paketiksi usein iskunvaimennintolppaan – vaikka näin ei aina erillisjousellisissa alustoissa olekaan.
- Korkeussäädettävällä alustalla voit itse säätää auton korkeuden juuri sellaiseksi kuin omaa silmää, ja ajotuntumaa miellyttää.
- Voit muuttaa korkeutta esimerkiksi kesä- ja talvikäyttöön, vaihtaessasi eri tyyppisiin vanteisiin, tai ihan koska vaihtelu virkistää.
- Ylivoimainen ajettavuus ja suorituskyky – kunhan valitaan laadukas tuote.
Futurez huomauttaa tässä kohti – coil-over sarjoissa laadunvaihtelu on erityisen suurta. Markkinoilla on edullisia korkeussäädettäviä alustoja, joiden ei meidän mielestämme tulisi laatunsa puolesta päästä tieliikennekäyttöön laisinkaan. Ajettavuus voi olla kivikova, epälooginen ja huonoimmillaan alustan käyttöikä jää 1-2 vuoteen komponenttien pettäessä.
Meidän ykkössuosituksemme coil-over alustaksi tarpeesta riippuen ovat:
BC RACING – Suomen suosituimmat coil-over alustat
NITRON – Motorsport alustat ilman kompromisseja

Harrastajien suosituin valinta – BC Racing alustasarja
Myydyin alustapäivityksemme on ylivoimaisesti BC Racingin alusta, tyypillisesti perus BR mallisarjan tuote hoitaa sekä kadulla että ratahöntsässä tarpeen kiitettävällä tavalla.
Vaativammalle kuljettajalle löytyy valikoimasta monenlaista mallisarjaa, mm. diggressiivisellä vaimennuksella, lisäsäiliöillä, 1-way, 2-way sekä 3-way vaimennussäädöllä tai täysin custom-kasattuna ratkaisuna.
Mallikohtaisesti hienosäädetty
BC Racing -alustasarjat suunnitellaan suoraan tiettyyn automalliin sopiviksi, mikä tarkoittaa helppoa asennusta ja varmaa yhteensopivuutta. Autot ovat erilaisia ja eri painoisia, joten jousivakiot ja vaimentimet on valittu aina kullekin mallille tarkasti.
Valikoimassa on myös ns. ”true coilover” -vaihtoehtoja, jos autossasi jousi ja iskunvaimennin ovat alun perin erillään – näin saadaan vielä tarkempi säädettävyys.
Laajat säädöt kohtuurahaan
BC Racingin alustat erottuvat edukseen siinä, miten korkeussäätö toteutetaan. Korkeutta ei säädetä jousen esijännitystä muuttamalla kuten monissa kilpailevissa tuotteissa, vaan itse iskunvaimentimen pituutta säätämällä. Tällä tavoin alustan toiminta ja mukavuus eivät muutu, vaikka korkeutta muutettaisiin. Lisäksi jousen esijännitystä voi säätää erikseen, mikä auttaa auton painojen tasapainottamisessa ja optimoi pidon – varsinkin silloin, jos haetaan viimeisen päälle tarkkaa ajotuntumaa tai painojakauma poikkeaa normaalista.
Vaimennusta voi säätää 30 portaassa, joten alusta on muokattavissa omaan ajoon sopivaksi, oli kyse sitten arkiajosta tai viikonlopun ratapäivistä.
Malliversiot käyttötarkoituksen mukaan
BC Racingin suosituin sarja on BR, joka toimii erinomaisesti katuajossa ja kevyessä ratakäytössä ja vastaa näin useimpien kuljettajien tarpeisiin loistavasti.
Erikoistarpeisiin löytyy mm. seuraavia mallisarjoja
EXTREME DROP – Madaltaja Masalle pelit tonttiin
Jos haet matalampaa ulkonäköä, ”Extreme Drop” -versio tarjoaa lisää madallusta lyhyemmillä ja jäykemmillä jousilla.
BR TRACK
Nimensä mukaisesti rajumpaan rata-ajoon simmattu versio
DS Diggressiivinen
Diggressiivinen mäntä ottaa pienet töyssyt tavallista tiukemmin vastaan, luoden autoon ”tiehen liimatun”, hieman pintakovemman tuntuman kuin BR. Optimaalinen vauhdikkaampaan rata-ajoon asfaltilla.
Kilpa-alustat
ER-sarjan 2-way säädöllinen, tai ZR-sarjan 3-way säädöllinen malli sekä puhdasveriset custom kilparatkaisut Motorsport käyttöön.
Asennus ja käyttöönotto
Katso ohjeita ennen asennusta, oikeaoppinen BC alustan korkeudensäätö artikkelistamme.
Asennuksen jälkeen, olennaista on kriittisen tärkeää suorittaa nelipyöräsuuntaus ja varmistaa pyöränkulmien olevan optimaaliset.
Katso tähän vaivaan kätevä tuotteemme:
– Futurez nelipyöräsuuntaus alustan ostajalle (powered by Lapin Kumi)
Esimerkkejä BC alustoista
BR on ylivoimaisesti suosituin mallisarjoista.
Tämä on valikoiman suosituin, ja useimpiin käyttökohteisiin hinta/ominaisuus-suhteeltaan optimaalinen valinta mm. kadulle tai harraste rata-ajoon. Alusta on mainio kompromissi urheilullisen tuntuman ja mukavuuden väliltä. Moniin malleihin tarjolla myös Extreme Drop -versio niille jotka hakevat poikkeuksellisen suurta madallusta.
DS on valinta asteen verran vaativammalle kuljettalle.
Diggressiivisellä männällä varustettu vaimennin ottaa tarkemmin vastaan myös hitaat joustoliikkeet, jonka huomaat käytännössä tarkemmalla tuntumalla ja vähempänä korin kallisteluna.
ER on lisäsäiliöllinen vaimennin vaativaan käyttöön.
Lisäsäiliö tuo suorituskykyä ja kapasiteettia vaimennukseen, ER mallin kaksitoimisella vaimennuksen säädöllä määrität sisään- ja ulosvaimennuksen tarkasti erikseen.
HM tuo aiempiin lisänä up-side-down rakenteisen etutolpan (joissain automalleissa myös takapäässä).
Pienempi jousittamaton paino. Tämä mallisarja on saatavilla vain McPherson tyyppisellä pyöräntuennalla oleviin malleihin.
ZR on malliston lippulaiva vaativimpaan käyttöön, tyypillisesti kilpa-ajoneuvoon.
ZR mallissa saat kolmitoimisen vaimennuksen säädön, jossa yhdistyvät 30-portainen paluuvaimennuksen säätö, 15-portainen sisäänvaimennuksen hitaan alueen säätö ja 12-portainen sisäänvaimennuksen nopean alueen säätö. McPherson tyyppisissä pyöräntuennoissa ZR toimitetaan up-side-down ylösalaisella tolpparakenteella jolla minimoidaan jousittamaton paino.










