BMW ja kiertokangenlaakerit – missä raapii ja miksi? ACL Race to the rescue.

BMW S65 kiertokangen laakerit

Miksi kiertokangen laakerien vaihto kuuluu, tai tulisi kuulua monen BMW moottorin huolto-ohjelmaan?

BMW:n suorituskykyiset moottorit kuten S65, S85, N55, S55 ja viime vuosina myös erittäin suosittu B58, ovat pidettyjä pelejä autoharrastajalle ja virittäjälle, mutta näitä ja muutamia muita BMW koneita yhdistää on yksi yhteinen tekijä jota moni ihmettelee. Kiertokangen laakerit ovat kulutustavaraa. Moottorin pitkäikäisyys riippuu suuresti siitä, miten ajoissa ne tarkastetaan ja vaihdetaan.

Vakiota vahvemmat ACL Race laakerit saat suoraan Futurezilta, sekä monilta jälleenmyyjiltämme Suomessa. Saatavilla sekä standard koossa, extravälyksellä (HX) että alikokoisina.

 

Vaikka esimerkiksi B58 on saanut “luodinkestävän” maineen, totuus on se, että jopa nämä moottorit voivat kärsiä laakeriongelmista, erityisesti kovalla virityksellä, runsaalla momentilla ja radalla ajettaessa.

Yksi selkeimmin erottuvista potilaista on kuitenkin S65B40, joka palvelee E90/E92/E93 M3 mallien keulalla. Vaikka automalli itsessään ei ole määrällisesti se kaikkein yleisin peruskärry, lähes kaikki tuntevat sen laakerioikuistaan. M-moottori ja kaikkea, miksi ihmeessä näin?


S65 – rikollisen korkealle kiertävä V8.

Tämä moottori on hyvä esimerkki, sillä tässä moottorissa laakerien kuluminen ei ole “joskus”, vaan “milloin ja monelta”.

Yhtenä tekijänä pidetään BMW.n käyttämiä, kohtalaisen kireitä laakerivälyksiä  etenkin S65 ja S85 moottoreissa. S65 laakerien valmistaja ja tyyppi on vaihtunut matkalla, mutta keskimäärin laakerilinja on piukemmalla kuin monessa vastaavassa moottorissa. 

Huomioiden että laakerivälys ja öljyn viskositeetti kulkevat käsi kädessä, näiden koneiden oem specci 10W60 on yllättävän tujua tavaraa. 10W ei ole kylmänä sitä kaikista notkeinta, ja voidaan joutua tilanteisiin missä kylmästartissa rauta raapaisee rautaa – tai innokas kuski ei malta verrytellä riittävästi ennenkuin antaa moottorille kierroksia ja kuormaa.

Pienistäkin naarmuista lähtee ennenpitkää syntymään suurempia, sillä laakerissa olevat naarmut ja kulumat heikentävät helposti öljykalvon kestävyyttä.

Tämän ohella, on muistettava tosiasia että kun tehokas V8 naukuu +8k paremmalla puolella – todennäköisesti ison osan kilometreistään (auton luonne huomioiden), niin ei voida odottaakaan samaa käyttöikää kuin 1.9TDIstä työmatka-ajossa. 

Lusikoina tässä sopassa ovat mm.

  • Tiukanpuoleiset tehdaslaakerivälykset

  • Paksut (10W-60) öljyt tehdassuosituksena (kylmäkäyttö)

  • Korkeasta +8400 rpm kierrosrajoittimesta

  • Kuormittava käyttöprofiili auton luonne huomioiden

 

Miten usein S65 laakerit tulisi sitten vaihtaa?

Moni pitää nyrkkisääntönä 100tkm ajomäärää. Mutta jos olet tarkka autonpitäjä kuten olla pitää, ja ajat autollasi nauttien siitä kuten kuuluu – ei ole laisinkaan haitaksi ottaa tässä asiassa etumatkaa ja toimia ajoissa.

Laakerit on helppo vaihtaa, kampiakselia (tai lohkoa..) hankalampi.

 

+
Tällä tuotteella on useampi muunnelma. Voit tehdä valinnat tuotteen sivulla.
+
Tällä tuotteella on useampi muunnelma. Voit tehdä valinnat tuotteen sivulla.
Sale
+
Tällä tuotteella on useampi muunnelma. Voit tehdä valinnat tuotteen sivulla.
Alkuperäinen hinta oli: 209,00 €.Nykyinen hinta on: 196,00 €.
+
Tällä tuotteella on useampi muunnelma. Voit tehdä valinnat tuotteen sivulla.
+
Tällä tuotteella on useampi muunnelma. Voit tehdä valinnat tuotteen sivulla.
+
Tällä tuotteella on useampi muunnelma. Voit tehdä valinnat tuotteen sivulla.
+
Tällä tuotteella on useampi muunnelma. Voit tehdä valinnat tuotteen sivulla.

 

N55 / S55 – syyllisten lista jatkuu.

Muutkin BMW moottorit syyllistyvät samoihin oireisiin. Suuresta määrästään ja kovasta viripotentiaalistaan johtuen etenkin N55 ja S55 moottorit nostavat päätään näissä tilastoissa myös merkittävästi.

Ihmekös tuo. Kova vääntö jo matalilta kierroksilta, ja etenkin virittäjien käytössä usein merkittävän kovat tehot ja sylinteripaineet, tyypillisesti etanolilla ja korkeilla ahtopaineilla.

Näissä koneissa myös voitelu ja tasainen öljynpaine jättää toisinaan toivomisen varaa etenkin N55ssa.

Laakerit voivat kulua myös täysin normaalin katuajon aikana, mutta virityksessä kuluminen on selvästi nopeampaa.


B58 – Sinäkin, brutukseni..?

BMW B58 on ansainnut nopeasti maineensa erittäin kestävänä moottorina, mutta viime vuosien rajut viritystrendit (jopa 500–700 hv setit vakiomoottorilla!) tekevät selväksi että jossain kohti alkaa rauta pehmentyä moottorien kerätessä kilometrejä.

Kun vakiosta 450–500 Nm noustaan 650–800 Nm tasolle, laakerilla on jo reilusti tiukempi paine pinnallaan.

 


Miksi oikea laakerivälys on kriittisen tärkeä? 

Kun rakennetaan katu- tai viritysmoottoria, yksi tärkeimmistä asioista on paljonko löysää laakerilla on käytössään.

Tärkeää: AINA, korostetaan vielä siis AINA laakereita vaihdettaessa tai asennettaessa tulisi asentajan olla tietoinen millä laakerivälyksellä matkaan lähdetään. 

Mekaanikkosi osaa kertoa juuri sinun projektille toivotun välyksen – mutta lähtökohtana voimme pitää yleisesti ”viisi satkua” eli sadasosaa tavoitearvona kiertokangenlaakereissa.

Välyksen voi mitata helposti esimerkiksi Plastigauge tyyppisellä välysnauhalla, joka kiristetään kasatessa laakerin väliin ja tarkistetaan toteutunut välys. 

  • liian tiukka välys → laakeri kuumenee, voitelukalvo leikkautuu

  • liian löysä → öljynpaine kärsii, tarvitaan tarpeettoman paksua öljyä

 


HX-koolla lisää pelivaraa

Usein kampiakseli on matkan varrella jo hieman kiillottunut, ja luonut ainakin pienessä määrin lisää välystä luonnollisesti. Jos kampiakseli kuitenkin sattuu olemaan timmissä mitassaan eikä välys toteudu toivotusti, voi tätä avittaa ACL HX koolla. 

HX koko antaa standardiin verrattuna .025 lisää välystä kun sitä tarvitaan.

 

Sale
Alkuperäinen hinta oli: 18,25 €.Nykyinen hinta on: 16,40 €.
Sale
Alkuperäinen hinta oli: 18,25 €.Nykyinen hinta on: 16,40 €.
Sale
Alkuperäinen hinta oli: 18,25 €.Nykyinen hinta on: 16,40 €.
Sale
Alkuperäinen hinta oli: 18,25 €.Nykyinen hinta on: 16,40 €.

 

Laadukas moottoriöljy pärjää pidemmälle

Laakerissa metallin ei tulisi koskea metallia – vaan tässä välissä tulee olla rikkoutumaton öljykalvo. Laakerin kesto on juuri yhtä hyvää kuin öljy, jota sen välissä pyörii.

Tässä kohti ei kannata säästellä. Käytä aina laadukasta öljyä jossa ei ole tehty kompromisseja. Jos ajat etanolilla, muista että öljyn tulee sietää myös etanolin ”leikkaavaa” vaikutusta.

Myydyimmät öljymme BMW koneisiin ovat Signature ja Dominator sarjan öljyt.

Amsoil Signature Series & Dominator -moottoriöljyt
https://www.futurez.fi/product-category/varusteet-laitteet/voiteluaineet/moottorioljyt/

 

Laakeriremonttiin ajoissa, säästät pitkän pennin.

Mainitut BMW:n moottorit ovat kovia rautoja, mutta ne vaativat ylläpitoa.
Laakerit ovat asia johon kannattaa suhtautua vakavasti, koska rikkoutuminen tällä osastolla tekee pahimmillaan koko moottorista silppua.

Lyhennä ”vaihtoväliä” entisestään jos:

  • auto on viritetty

  • käyt ratapäivillä tai muuten annat kyytiä koneelle

  • aiempi huoltokirja ei vaikuta täysin aukottomalta

  • moottorissa kuuluu kolinaa, nakutusta tai öljynpaine heittelee

  • (Tai ylipäätään kyseessä on esim. S65, N55, S55 tai kovaan käyttöön otettu B58)