Seat Ibiza
Posted in: Asiakkaiden projekteja

Ibiza goes 400hp, front tires rest in pieces.

Seat Ibiza dyno

Neljän huntin kauppakassi

Nyt ei puhuta sen saksalaisen markettiketjun hedelmäpussista, vaan toisenlaisen semisaksalaisen dynokäyrästä.

Korjattakoon, että aivan kauppakassista ei toki ole kyse alkujaankaan vaan kyseessä on Seat Ibizan terhakampi Cupra malli. Tämä malli tuottaa 1.8L turbomoottorilla vakiona pätevät 192hp etutassuilleen, joka on monelle pirteä huvipuisto jo sellaisenaan.

Tämän yksilön kuljettajalla näkemys oli aavistuksen poikkeava.

Projektiin lähdettiin alkujaan sillä ajatuksella, että tuolloin tekniikaltaan vielä vakiokuntoisen auton aiempi moottorin ohjelmointi tarkistettaisiin ja otettaisiin löysät pois. Mukavasti pientä parannusta aiempaan toisaalla tehtyyn säätöön nähden vielä löydettiinkin, mutta eturenkaissa oli yhä paikoin jopa pitoa – joten lisää hupikerrointa oli auttamatta tarpeen.

Seuraavalla visiitillä nostettiin panoksia, vakioahtimen paikalle hujautettiin Littco L380X, jonka rakentelimme pajan nurkista löytyneeseen IS38 turbiinikoteloon paketiksi ja sovitimme paikkaansa.

370 hummaa – soppa vähissä ja lämpöä liiankin kanssa

Tässä kohtaa alkoi ratissa olla jo pitelemistä, tehojen noustessa lähelle 400 hevosvoimaa varsin muhkean vääntökäyrän kera. Turbolagi oli olematon, ruutia löytyi heti alimmilta kierroksilta vakioon tapaan kuten toivoimme.

Maksimaalista tehoa haettaessa polttoaineensyötön kapasiteetti alkoi kuitenkin tulla pahan kerran vastaan – rajaa kutiteltaessa polttoainekiskossa paine alkoi kovassa kiihdytyksessä notkumaan uhkaavalla tavalla samassa kun imulämmöt yrittivät sitkeästi kivuta yli sietorajan – tehokkaasta Wagnerin välijäähdyttimestä huolimatta. Oli siis syytä ottaa sen kuuluisan “naksun verran” tehoissa taaksepäin ja pistää auto (kovaan) ajoon tien päälle jatkosuunnitelmia odottamaan.

 

Page up! More power!
Kun leikkiin lähdetään, voi leikin lyödä yhtä hyvin kerrasta överiksi. Pohdimme asiakkaan kanssa mitä voisi Seatille tehdä, nälän taas kasvettua syödessä kuten autojen kanssa on tapana.

Resepti johon päädyimme tässä kohti oli:

  • Vetopidon parannus, asentamalla Wavetrac lukkoyksikkö vaihteistoon.
  • Ajettavuuden parannus, uusimalla kaikki alustan kumipuslat säädettävillä uretaanipuslilla, uusimalla alustan ja asentamalla takakallistuksenvakaajan jota Ibizassa ei tehtaan jäljiltä ole laisinkaan.
  • Päivittämällä tankkipumpun ja asentamalla AEM vesi/metanoliruiskutuksen, joilla saataisiin polttoaineensyötön kapasiteettia lisättyä ja imulämpöjä kontrolloitua.

Vaivattomasti 400hp kerhoon

Jatkotoimenpiteet kantoivat hedelmää. Urhea 1.8T otti vaivattomasti liki parin kilon eli 2BAR verran ahtopainetta, ja syöttöpuolikin pysyi viimein mukana. Alkuperäisestä HPFP korkeapainepumpusta huolimatta, tuhdilla tankkipumpulla saatiin avitettua asiaa riittävässä määrin. (Tähän malliin HPFP päivitystä ei ikävä kyllä ollut saatavilla)

Imulämmöt saatiin tiputettua kertaheitolla toistakymmentä celsius-astetta alaspäin kun WMI valjastettiin käyttöön, ja metanoliseosta tuutattiin imuputkeen kyytipojaksi.

Näillä eväillä dynorullille tallentui varsin vaivattomasti mukavat 427hp / 565Nm   jossa kohti todettiin tämän riittävän taas toviksi aikaa – huomioiden että kurituksen alla edelleen oli täysin avaamaton, jo hyvän matkaa taivalta taittanut vakiomoottori.


Seat Ibiza dyno 1.8 427hp

Käytännössä kovilla koeteltu

Projektin aikana ja sen jälkeen, on Ibiza saanut kuulemamme mukaan poikkeuksellisen kovaa kyytiä ja riittävästi – arkiajosta kesän ratapäiviin asti. Tässä kohti yksi jos toinenkin nostaa jo hattua komeasti selviytyneelle vakiomoottorille, joka hoitaa hommaansa edelleen kiitettävästi Amsoil voiteluaineiden turvaamana.

Omistajan oikeaoppisen rennolla asenteella, kovaan ajoon toteutettu biili – Futurez / ECU Helsinki kiittää ja nostaa peukut pystyyn!

Menu