MQB EVO intakes EA888.4
Posted in: Pultti & Mutteri

EA888.4 Audi/VW intaket testin kohteena

MQB EVO intakes EA888.4

Ilmanottoa vai ilman ottoa, Golf R MK8

Futurez Oy / ECU Helsingin täällä kotimaassa edustama TVS Engineering, laittoi firman ns. “deviautoon” eli testikäytössä olevaan MK8 R Golfiin markkinoiden arvostetuimmat ilmanottosarjat testiin. Onko laadukkaissa intakeissa eroja? Tai intake sarjoissa ylipäätään? 

Tämän testin kohteena TVS Hollannin päämajalla olivat seuraavat sarjat:

1. HF Series HFI Carbon Air Intake kit
2. REVO Carbon Series High Output Air Intake system
3. RacingLine R600 Air Intake
4. Eventuri Carbon Intake

MQB EVO Intakes comparison

TVS devi-golffi on varustettu laajalla liudalla erilaisia lisäsensoreita kuten arvata saattaa, sillä moottorin ja voimansiirron ohjelmia kehittäessä data on valttia. Intake sarjoja testatessa käytössä oli mm. Banks Power iDash Datamonster jolla saadaan kerättyä tästä aiheesta syvällisempää tietoa kuin mitä auton oma ECU ymmärtäisi itse kertoa. Esimerkkinä tästä IAS-OD arvo, lyhenteenä sanahirviöstä intake air system outlet density.

Mitattava kokoonpano ja olosuhteet

Jotta mitään tuotetta voidaan verrata ylipäätään, on ihan ensimmäinen asia luotettava, olosuhteiltaan vakio ja toistettavissa oleva mittaus. Tässä tapauksessa TVS Golf MK8 R kanssa lähtökohtana olivat

  • TVS Stage 2 tason ECU säätö moottorilla
  • Vakio hardware kaikilta muilta osin paitsi intake
  • RON98 polttoaine, tuttavallisemmin siis 98E
  • Täyskaasuvedot mitattuna dynossa 4 . vaihteella
  • Mittaustulos keskiarvona kolmesta dynovedosta
Intake system outlet air density – mittaus käyntiin.

Toimivan ilmanoton tehtävä olisi johtaa viileää ilmaa ajoneuvon ympäristöstä moottorin imusarjalle tai turboahtimen kompressorille moottorityypistä riippuen, ja tehdä tämä mahdollisimman pienellä vastuksella ja häviöllä. Tarkka tapa mitata tätä, on ilman tiheys intaken ulostulolla.

Tällainen ameriikan temppu onnistuu mittaamalla turbon inlet mutkalla virtaavan ilman paine ja lämpötila. Nämä kun syötetään vaka vanhalle Pentiumille pureskeltavaksi, tietää tietokone laskea ilman tiheyden (kg/100m3).

Alla näkyvässä graafissa on ensimmäinen puraisu näihin sarjoihin, tavoitteena olisi käyrä joka laskisi mahdollisimman vähän kierrosluvun kasvaessa – kuvastaen näin esteetöntä ilmansaantia.

Intake system outlet density, TVS Engineering

Tämä graafi sellaisenaan on kuitenkin hieman raakile, tähän yhtälöön kun vaikuttavat myös mittaustilan olosuhteet kuten ilmanpaine, tiheys, lämpö ja kosteus. Nämä jossain määrin vääjäämättä elävät vaikka mittaukset samassa tilassa peräjälkeen tehtäisiinkin.

Tarkempi otanta saadaankin näinollen ottamalla nämä arvot korjaten mukaan tulokseen. Allaolevassa graafissa tulokset on korjattu SAE J1349 standardilla (100%), joka kuvastaa olosuhteina 14.4 PSI ilmanpainetta, 25 C lämpötilaa ja 0% suhteellista ilmankosteutta.

Intake system density, TVS engineering 2B

Kuten näistä korjatuista arvoista huomataan, laadukkaiden ilmanottosarjojen keskinäiset erot ovat pieniä, joskin silti mitattavia ja selkeitä. Sen sijaan kaikki suoriutuvat merkittävästi paremmin tehtävästään kuin auton alkuperäinen ilmanotto – ero on kiistämätön ja vaikuttaa jo merkittävästi koneen suorituskykyyn ja toimintaan.

Mitä sanoo dynorulla?

Kaikkiahan meitä kiinnostaa mitä tämä voi tarkoittaa teholukemina. Allaolevassa mittauksessa löytyvät DIN korjattu pyöräteho ja -vääntö. Tulokset kertovat samaa kuin aiempi data, vakio jää selvästi jälkeen – laadukkaat sarjat ovat melko lähellä toisiaan. Eventuri erottuu mittaus toisensa jälkeen selvästi edukseen, joskin on myös todettava että Eventuri on näistä sarjoista selvästi arvokkain hankintahinnaltaan.

Intake dyno results

Lopputulos ja yhteenveto

Tämä testaus oli tehty “tieteen nimissä” ja mielenkiinnoksi, on selvää että kaikki näistä vaihtoehdoista ovat laadukkaita valintoja.

Intakessa tuntuu tässä kohti pätevän totuus että rahalla saa (ja hevosilla pääsee), hinta kun näkyisi korreloivan melko suoraan tulosten kanssa.

Tässä siis useita laatuvaihtoehtoja ostoslistaan joista valita, jos lompakko voi pulskasti vaikuttaisi Eventuri näiden tulosten valossa olevan näistä paras valinta – joka ei sinänsä yllätä näiden tuotteiden laatu tuntien.

Huomioitavaa
Ilmanotossa usein tämänkaltaiset erot kasvavat tehotason noustessa – tulee huomioida että nyt mitattiin Stage2 tasoista peliä. Kun siirrytään virityksessä suuremmille, esimerkiksi 500-600hp tehoille – voidaan olettaa erojen kasvavan entisestään.

 
Eventuri tuotteet verkkokaupasta

Eventurin intaket Golf MK8R ja GTI malleihin löydät suoraan verkkokaupastamme alla. Kysy tuote myös asennettuna, ja toki samalla käynnillä hoituvat myös TVS ECU ja DSG muutosohjelmoinnit niin säädetään myös ohjelma custom työnä juuri sinun autollesi räätälöiden kuntoon.

–> EVENTURI ilmanotto, VW Golf MK8 R
–> EVENTURI ilmanotto, VW Golf MK8 GTI

Muuta TVS Engineering palveluista

-> Tietopaketti DSG ohjelmoinneista ECU Helsinki sivuilla

-> Tietoa TVS Engineeringistä valmistajan kotisivuilla

* This article is based on the original blog post on TVS Engineering website. All rights to photos and data owned by TVS Engineering.

Write A Comment

Menu