Posted in: Suosittuja automalleja

BMW B58 – the modern day JZ?

BMW B58 – nykypäivän uusi ”JZ”?

Ennen vanhaan kun miehet olivat rautaa ja autot patarautaa, oli autonvirittäjien keskuudessa tunnettu käsite nimeltä Toyota JZ – viitaten mm. Suprassa nähtyyn moottorisarjaan joka tuli tunnetuksi huimasta virityspotentiaalistaan ja kestävästä rakenteestaan.
 

Ajat muuttuvat ja koneet uudistuvat, BMW B58-moottorisarja on hyvää vauhtia matkalla hieman samantyyppiseen maineeseen – ja löytyy vieläpä teemaan sopivasti myös uuden Supran keulilta tämäkin. Moottori on osaavissa käsissä helposti viritettävä, ja vaikuttaa kestävän huolettomasti huomattavankin suuria tehoja ns. ”avaamatta”.

B58 on olemassa myös //M malleissa käytettävä, astetta rajumpi versio S58-mallinimellä.

 
B58 perustietoa
Esimerkkejä B58 moottorilla varustetuista automalleista
  • BMW M140i / M240i / M340i / M440i mallit
  • BMW 540i / 640i / 740i / 840i mallit
  • BMW X3 M40i / X4 M40i mallit
  • BMW X5, X6, X7 sarjojen -40i mallit
  • BMW Z4 M40i / Toyota Supra GR
  • BMW -45e sarjan hybridimallit (kuten X5 45e, 545e, 745e)

Katso tarkempaa lisätietoa moottorista Wikipediasta -> B58 Wikipediassa

 

B58 moottorin virittäminen

Alle olemme keränneet yleisiä, hyväksi havaittuja ja toimivia päivityksiä B58-moottorille joilla sen suorituskykyä voidaan askel kerrallaan lisätä. Moottori on Futurezin tiimille varsin tuttu, ja pääkaupunkiseudun toimipisteellämme näitä rakennellaan ja säädetään hyvin säännölliseen tahtiin.

Tämä moottori tulee korimallista ja voimalinjasta riippuen useammissa eri tehoversioissa, mutta tutuimmat käsitteet ovat useimmille ”Gen1” ja ”TU” moottori. 

Gen1 viitataan alkupään tuotantoon, tätä moottorityyppiä löydämme mm. M140i, M240i, M340i, 440i ja 540i keulilta muutamia mainitaksemme. ”TU” viitataan muun muassa GR Supran ja BMW Z4 keulalla nähtävään myöhempään varianttiin – jossa on hienoisia eroja kuten korkeampi polttoaineenpaine (350bar vs. 200bar) hienoisia eroja komponenteissa sekä rakenteessa.  Perusharrastajalle nämä erot eivät ole suuressa merkityksessä – ainakaan alkuun.

(Tutustu toimipisteeseemme Keimolan moottoriradan maaperällä: ECU HELSINKI)

 
Level 1 – Softapuoli.

Vakiokunnossaan, useille ensimmäinen muutos on ohjelmallinen viritys. Ohjelmapuolelta löytyy mukavasti kiristeltävää, jolla moottorin teho saadaan realistisesti nostettua noin 430hp / 580-600Nm tienoille.  Samassa suositeltavaa on päivittää vaihteistoon xHP ohjelmisto, jolla vaihteiston toiminta saadaan merkittävästi loogisemmaksi ja myös tulevia virityksiä ajatellen otolliseksi. 

Vakioahtimella moottorin luonne säilyy melko ”keskipaksuna” ja yläkierroksilta uupuu jossain määrin aggressiivisuutta, jota BMW moottorilta odottaisi.

 

Level 2 – Mutteri tai muutama.

Teknisissä muutoksissa suositeltavaa on lähteä liikenteeseen paremmin virtaavan downpipen osalta. Alkuperäinen downpipe, ja etenkin alkuperäinen katalysaattori alkavat aiheuttamaan pakolämpöjen nousua, ja vastapaineen kasvua mikäli tehoa pakotetaan korkeammalle vakio-osin.

Osan vaihto on B58issa verrattain helppoa, ja näin tee-se-itse harrastajankin tehtävissä jos aikaa ja tarmoa riittää.

B58 downpipe, Stage 2
–> VRSF downpipet BMW B58 moottoreihin

Huipputeho ei olennaisesti kasva, mutta moottorin virtaus paranee ja pohja jatkovirityksille on luotu.

 

Level 2.5 – Soppaa, soppaa.

Ensimmäinen varsinainen kompastuskivi löytyy Gen1 moottoreissa HPFP (korkeapaine) polttoainepumpun kohdalta. Pumpun tuotto ei tyypillisesti n. 3000-5000rpm keskialueella enää riitä, ja aggressiivisemmalla säädöllä ajettaessa polttoaineen paine alkaa notkua omia aikojaan täyden kuormituksen alla. Pahaksi äityessään tämän oireen usein tunnistaa satunnaisista ”misfireista” eli sytytyskatkoksista ja röpötyksistä. 

HPFP pumpun koneisto pyörii sidoksissa moottorin kierroksiin, josta syystä ala- ja keskikierrokset ovat pumpulle haastavimmat kun tuottoa tarvittaisiin paljon, ja kierroksia on koneistossa vähän.

B58 kaltainen suoraruiskutusmoottori ei vaadi enää kohtuuttoman rikasta polttoaineseosta vanhan liiton moottorien tapaan, ja itse asiassa reagoi herkemmin ja spoolaa nopeammin melko ohuella seoksella paremmin. Käytettävä seossuhde ja sallittava keskivääntö määrittävät pitkälti missä kohti pumpun rajat tulevat vastaan.

Dorch Stage2 HPFP B58 BMW

Korjaus asiaan on joko selvästi jo suurempituottoinen TU-moottorin alkuperäispumppu, tai jatkoa ajatellen kerrasta järeämpi Dorch Stage2 pumppu.

TU pumpun voi asentaa ilman ohjelmamuutoksia hyvin pienin modifioinnein. Dorch pumpun käyttö vaatii asianmukaiset parametrit myös ohjelmistoon, mutta nämä löytyvät liki kaikilta tunnetuilta softatarjoajilta mutkattomasti.

Haluttaessa voi moottorin säädöllä tehoa vapauttaa näillä eväin bensiinillä n. 450-460hp / 680-700Nm luokkaan, tai etanoliseoksia käyttäen jopa 500hp saakka.

MST B58 intake

B58 ilmanotto ei ole huono, mutta mikäli tuhdimmat imuäänet ovat mieleesi – saadaan tässä kohti etua ilmamääriin ja imulämpöihin kohtuuhintaisella MST Performancen intake sarjalla. Vakio-intake ei kuitenkaan ole suoranaisesti rajoittava tekijä, tätä korkeammissakaan tehoissa.

 

Level 3 – Where the magic starts.

Kun pohja polttoaineensyötön, ja pakopuolen virtauksen osalta on hoidossa – on aika kurkata lompakkoon minimaalista harkintaa käyttäen ja hypätä muutoksista tuntuvimpaan.

Moottorin vakioahdin tuottaa mukavasti, mutta tuo mukanaan mainitun keskipaksun luonteen. Virtaavalla ja suurella hybridiahtimella moottorin luonne muuttuu – herkkyys ja alarekisteri eivät juurikaan kärsi, mutta vetoalue 4500-7000rpm väliltä herää henkiin tuntuvan kiukun kera.

B58 Turbosystems ahdin

Tällä hetkellä parhaan hinta/laatu/hupisuhteen valikoimamme monista ahdinpäivityksistä tarjoaa Turbosystems Stage2+ jota suosittelemme ensisijaisena vaihtoehtona. Futurezilta ostettuna ahdin, ja tarvittaessa sen asennus sujuvat mutkattomasti ilman odotusaikoja tai panttimaksujen kanssa pelaamista.

Suosittelemme samalla sytytystulppien uusimista, ja kärkivälin säätöä asteen pienemmälle.

Voiteluaineissa ei tule kitsastella, vaan tässä kohti on vaihtovälistä riippuen suositeltava ottaa käyttöön:

–> AMSOIL 0W40 Signature
–> AMSOIL Extreme Power 0W40 (max. 8000km vaihtoväli)

Myös tarvittavat OEM osat ja tiivisteet saat helposti pakettisi mukaan.

Tässä kohtaa tehopolkua, saavutamme realistisesti:

  • Bensiinillä n. 540hp / 700Nm
  • Etanoliseoksilla (E40) noin 640hp / 800Nm
  • E85 polttoaineella jopa +650hp / +820Nm
  • (Valikoimamme suurimmilla ahtimilla 700-750hp ja yli)

    Suoritusarvojen osalta:

  • esim. M140i  2,xx sek 0-100km/h kiihtyvyyden
  • esim. M140i 5,5-6,0sek 100-200km/h kiihtyvyyden

 

Viinamäen hommiin?

B58 moottorista on tiedostettava, että se on muiden modernien ja korkeapuristeisten BMW moottorien tapaan vahvasti rajoittunut 98-oktaanisen polttoaineen oktaaniin. Sytytysennakkoa ja/tai ahtopainetta ei voida rajaansa enempää lisätä, vaan ohjainjärjestelmä alkaa rajoittamaan tehontuottoa orastavan nakutuksen eli esisytytyksen takia.

Virittäjä huomaa nopeasti, että oktaanin korotus jopa miedolla E20 etanoliseoksella tuo rajun muutoksen kulkuun kun sytytysennakko suhteessa ahtopaineeseen toteutuu puhtaammin ja toivotulla tavalla.

Tässä kohtaa viisasta onkin pohtia mahdollista E85 Flexfuel säätöön siirtymistä. Osat, sekä toteutuksen saat kauttamme sujuvasti.

 

Level 4 – Beyond Big Turbo?

Moottori on verrokkina käytetyn Toyota JZ tavoin todistetusti kykeneväinen jopa +1000hp tehoihin, mutta eritoten Gen1 variantin omistajan on syytä tiedostaa kasvavat riskit moottorin pyörivien sisuskalujen osalta kun edellämainittujen lukemien ylitse mennään. 

Realistisesti lähelle 1000hp pyrittäessä vaihdetaan moottorin alakertaan vahvempaa osaa tilalle (valikoimassamme löytyy ratkaisut tähänkin) ja ahdin vaihdetaan tuntuvasti suurempaan versioon.

Toteutamme räätälintyönä toteutukset aina suurimmista hybridiahtimista sitäkin suurempiin, ulkoisella hukkaportilla varustettuihin isorunkoahtimiin. Kysy lisää!

Menu